Guerrilla Marketing

Enkele weken terug gaven we een vorming rond Guerrilla Marketing op Radar. We vonden het zo wijs en inspirerend dat we er zelf een artikeltje over schreven voor het Formaat Magazine. En natuurlijk kon dat hier niet ontbreken! Enjoy! Wil je het artikel in volle glorie raadplegen? Dat kan hier

Ohja, we schreven dit artikel met de jeugdhuizen in ons achterhoofd. Techniekjes en ideetjes zijn hierdoor ook vooral naar jeugdhuizen gericht. Maar niet getreurd, elke organisatie die met jongeren of vrijwilligers werkt kan hiermee aan de slag! 

Creatieve communicatie is ons ding. We waren dan ook super enthousiast toen Formaat ons, Graffiti vzw, vroeg om een vorming over creatieve communicatie en guerrillamarkering te geven op Radar under the Radar. We delen ook hier met heel veel liefde onze tips en tricks over hoe je een guerrillamarketing op poten zet!

Guerrilla what?! 

Guerrilla is Spaans voor oorlogje. Een type oorlog waarbij kleine groepen een groot leger effectief weten te bestrijden. Vertaald in communicatietermen is guerrillamarketing een techniek waarbij je met beperkte middelen een groot resultaat kan bereiken. Kernwoorden van deze actie zijn: originaliteit, humor, verrassingseffect, een groot bereik en goedkoop! 

Waarom?!

Op papier garandeert een guerrilla-actie een winnende combinatie van lage kosten en goede resultaten, check dus! Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Een goede campagne is een combinatie van tact, strategie, humor en timing! Voldoende tijd nemen om een actie te bedenken is dus een must! 
Een leuk extraatje aan deze manier van communiceren is dat je het voor heel wat verschillende doeleinden kan inzetten. Guerilla-acties hoeven zeker niet altijd een commercieel doel te hebben, ze zijn ideale instrumenten om aandacht te trekken voor belangrijke zaken. Denk maar hoe er onlangs massaal roze mutsen met kattenoren gebreid en gedragen werden als protest tegen Trump.
Jeugdhuizen staan voor zoveel meer dan fuiven of evenementen, guerrilla-acties zijn de ideale techniek om dit in de kijker te zetten. Nood aan nieuwe vrijwilligers en werkt dat flyertje in de hal toch niet zo goed? Heb je een slecht imago in het dorp of zijn ouders ervan overtuigd dat het jeugdhuis een drugskot is? Geen betere manier om ze het tegendeel te bewijzen dan met een knallende actie. 

Bedenk je eigen actie!

Om te kunnen spreken van een guerrilla-actie zijn er een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Een kant-en-klare formule bestaat niet, maar wel de ideale mix van ingrediënten. Smijt onderstaande elementen in de mixer en je komt al een pak verder!
Belangrijk bij je actie is dat je creatief of out of the box denkt en met een originele actie op de proppen komt, zowel qua inhoud als vorm.  Een flyer is handig, maar niet zo bijster origineel. Probeer na te denken over andere communicatievormen of -kanalen. Of geef een twist aan bestaande kanalen waardoor je net daardoor in de kijker komt te staan. Humor, een grapje of iets ongebruikelijks werkt altijd. Door iets origineels te bedenken kom je onverwacht uit de hoek waardoor je een soort wauw-effect creëert bij de mensen. 
Bedenk een originele, knallende en ludieke actie. Easy peasy? Of toch niet? Hoe begin je er aan?
Laat je vooral inspireren door anderen, online of door boeken. Creativiteit is ook stelen van anderen, je hoeft niet steeds het warm water uit te vinden. Smijt verschillend technieken en ideetjes bij elkaar en zie waar je komt.
Tijdens een brainstormmoment is geen enkel idee te gek, onhaalbaar of niet goed. Laat iedereen zijn ideeën opschrijven. Pas daarna ga je selecteren, combineren en keuzes maken.

Bereik

Kenmerkend aan een guerrilla-actie is het brede bereik ervan. Een originele ingreep of actie wordt door heel wat verschillende kanalen opgepikt en gedeeld waardoor heel veel mensen je boodschap te horen krijgen. Het veroorzaakt een soort buzz of ophef, mensen babbelen er over en het blijft hangen. Zorg er dus voor dat je communicatie opgepikt wordt door verschillende kanalen: social media, de lokale krant… Je kan dit in de hand werken door je actie van voorbereiding tot uitvoering  te documenteren, te filmen, te delen… Brei er als het ware een verhaaltje rond en zorg ervoor dat mensen, media en andere kanalen voedsel hebben om te delen! Op deze manier creëer je met het jeugdhuis je eigen internetmeme.
Belangrijk, zorg ervoor dat je met je actie de juiste doelgroep aanspreekt. Wil je door een actie nieuwe vrijwilligers aantrekken? Zorg dan dat zij je actie opmerken, delen en verspreiden.  
Uiteraard wil je dat je actie relevant is voor je jeugdhuis. Mensen leggen een link tussen de actie en het jeugdhuis.  De actie vertaalt je waarden en normen van het jeugdhuis naar iets tastbaars. Zorg dus dat je actie uitstraat waar je jeugdhuis voor staat. 
Timing is everything. Speel in op de actualiteit of gebeurtenissen in je gemeente. Hoe meer zichtbaarheid, hoe beter!
Het mooie aan een guerrilla-acties is dat je er niet perse massa’s geld hoeft tegenaan te smijten. Je actie, als ze goed lukt, verkoopt zichzelf. Uiteraard komt er wel wat denkwerk, strategie en tijd aan te pas om tot een goede actie te komen.  Maar de grote budgetten mag je gerust achterwege laten. 

Voorbeeld: Brandalism / Subvertisment 

Een mooi voorbeeld van directe actie is brandalism Tijdens de klimaattop van Parijs hadden zij in de typische JC Decaux reclamepanelen, vindbaar in elk bushokje, nieuwe reclameposters aangebracht, maar dan met antikapitalistische boodschappen. Het creatieve aan deze actie is dat de reclameborden volledig in de stijl waren van een professionele advertentiestrategie. Dan zie je de kracht van creatief protest, strijden met de wapens van de andere.

Ook in Gent doken onlangs voorbeelden van ‘Brandalism’ op. Reclameboodschappen werden vervangen door creatieve en kritische affiches. De actie ging uit van ‘Adbusters’,  anti-advertentie-activisten, die vinden dat grote bedrijven zich te veel opdringen in het Gentse straatbeeld. Via acties als dit willen ze de publieke ruimte terugeisen en mensen kritisch laten nadenken over actuele thema’s.  

Overtuigd door de winnende combo? Zin om zelf aan de slag te gaan?! Dan is ons opzet alvast geslaagd. Bij vragen of twijfels kan je altijd terecht bij Graffiti vzw!