"Een waardige hommage aan de Betoncentrale"

12 oktober 2023

Victor Koten (21 jaar) waaide Graffiti vzw binnen met zijn passie voor journalistiek en graffitikunst. Hij recenseerde 'Concrete Playground', het boek waarmee Cultuur Gent de herinnering aan het graffitiparadijs - de Interbetoncentrale aan de oude Gentse dokken - levendig houdt. In 2010 werd het eerste deel van deze iconische en artistieke vrijhaven voor straatkunstenaars gesloopt, in 2021 het tweede deel. Bijna exact 2 jaar geleden dus. In memoriam <3.

Zoals velen bewonder ik street art al lang, maar ik heb me voordat ik dit boek las er nooit echt in verdiept.

Het boek "Concrete Playground" van Cultuur Gent is een prachtig eerbetoon aan een belangrijk stuk straatcultuur in Gent. De Inter-Betonfabriek, beter bekend als "de Betoncentrale", was een belangrijk trefpunt voor lokale en internationale street artists, en dit boek toont een uitgelezen selectie van het werk dat de muren van de fabriek sierde. Verder ben ik een totale nieuweling in de scene. Zoals velen bewonder ik street art al lang, maar ik heb me voordat ik dit boek las er nooit echt in verdiept.

Victor Koten
Het is een waardige hommage aan de Betoncentrale, die voor altijd een belangrijke rol zal spelen in de straatcultuur van Gent. 

Experts cureerden een indrukwekkende collectie van graffiti en street art en gepresenteerd in een aantrekkelijke stijl. De schrijvers besteedden veel aandacht aan detail. Ze behandelen de onderwerpen als wat ze zijn: kunstwerken. Door de unieke sfeer van de Betoncentrale en de inspiratie die het bood, is het werk van de kunstenaars in dit boek kleurrijk, gedurfd en vol leven. Het is niet alleen een eerbetoon aan de kunstenaars en hun creaties, maar ook aan de locatie die deze kunst heeft geïnspireerd.

Het boek bevat ook interessante interviews met de kunstenaars, waarin ze hun herinneringen en perspectieven delen over de unieke plek en de betekenis van street art in de stad. Zo vertelde Dave De Rop aka Bué the Warrior een leuke anekdote. “Telkens als ik bezoek kreeg van kunstenaarsvrienden uit het buitenland, nam ik ze mee naar de Betoncentrale. Ik herinner me dat ik er een keer naar toe ging met een vriend uit Portugal. Het was winter en het regende dat het goot. Mijn vriend liep door het gras en verloor zijn schoen in de modder, maar ondanks zijn natte sok bleef hij verder schilderen.” Street art expert Tristan Manco kadert de lokale scène in de bredere internationale context en geeft een duidelijk beeld van de evolutie en het belang van deze kunstvorm in Gent.

 

Victor Koten
Street art expert Tristan Manco kadert de lokale scène in de bredere internationale context en geeft een duidelijk beeld van de evolutie en het belang van deze kunstvorm in Gent. 

Om te genieten van dit boek heb je bijna geen kennis over het onderwerp nodig. Natuurlijk kan dit van pas komen, ikzelf moest soms ook eens Google openen. Het enige dat soms kan storen is dat alle tekst in het Nederlands en Engels staat. Dit is soms wat afleidend tijdens het lezen. Maar aan de andere kant trekken de schrijvers op deze manier wel meer internationale lezers aan.

Al bij al is "Concrete Playground” een prachtig samengesteld tijdsdocument dat zowel een inzicht biedt in de Gentse scene en de gewone lezer aanspreekt met zijn prachtige foto’s en boeiende verhalen. Het is een waardige hommage aan de Betoncentrale, die voor altijd een belangrijke rol zal spelen in de straatcultuur van Gent.